søndag den 16. marts 2014

Elinstallationer, tomrør og kabler

Vi aftalte for et par uger siden på vores møde med Huscompagniets elleverandør, Uggerly, at der skal lægges 44 mm tomrør ind i væggene i stuen. De tomme rør skal skjule kablerne mellem en projektor i den ene side af rummet og Blu-ray-afspiller og mediecenter i den anden side. Rørene går op på loftet, så kablerne kan trækkes hen over stuen og ned gennem rørene på den anden side.

Problemet er bare at for at komme frem til loftet over stuen, skal man først krybe på maven hen over loftet af stort set hele huset. For at få højt til loftet er der nemlig bygget skrå lofter over køkken og stue. Derfor er der kun en meget lille gang at bevæge sig på mellem loftet og taget.

Taget på vores hus fra Huscompagniet
Krybegangen på loftet er meget lille. Den kan lige anes under tagspærene. For at trække kabler skal jeg først møve mig langs hele husets længde og så mave mig til højre og hen for enden af stuen.

Mareridtsscenariet er, at mit omfangsrige korpus kiler sig fast i den alt for smalle passage, så en flok hærdebrede Falck-folk må dække mig i brun sæbe og hive mig ud ved anklerne.

Efter råd fra blandt andre en tidligere sælger fra et andet byggefirma end Huscompagniet, har jeg aftalt med elektrikeren, at jeg selv tager ud og lægge kablerne i, lige så snart tomrørene er på plads. Så kan det hele klares med et par ture op og ned på en stige, og jeg slipper for at mave mig frem med en lommelygte mellem tænderne og elledning og HDMI-kabel om halsen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar